Bezpieczny przedszkolak 2011
Data publikacji 18.11.2011
Po raz kolejny 17 listopada 2011 r. bieruńscy policjanci uczestniczyli w programie „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”. Był z nimi Sznupek - maskotka śląskiej Policji. Dzieci otrzymały odblaskowe elementy ubioru. Było miło i sympatycznie.
Po raz kolejny bieruńscy policjanci uczestniczyli w programie :BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”. Tym razem byli w przedszkolu w Bieruniu. W ramach programu szczegółowo omówiono wszystkie niebezpieczeństwa z którymi może spotkać się młody człowiek. Szczególnie mówiono o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Tym bardziej, że trwa kampania społeczna „Trzeci krok - rok wieszczego - bezpieczny i widoczny pieszy”, a dzieci są najbardziej zagrożonymi uczestnikami ruchu drogowego. W spotkaniu, oprócz Policji uczestniczyła też straż miejska z Bierunia.
Ciekawym i radosnym dla dzieci elementem spotkania była obecność wśród nich Sznupka - maskotki śląskiej Policji, który był po prostu oblegany przez milusińskich.
Było sympatycznie, miło i radośnie. Od policjantów i strażników dzieci otrzymały elementy odblaskowe do odzieży, by po zmroku były bardziej widoczne na drodze, a tym samym bardziej bezpieczne.
Nauczycielki uczące w przedszkolu - refleksją napawa myśl Roberta Fulgruma: "Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym, jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z ludźmi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat". Są one przekonane, że całokształt ich oddziaływań wychowawczych może mieć znaczny wpływ na kształtowanie się postaw wychowanków, determinujących obecne i późniejsze ich działanie. Pomagają im w tym bieruńscy policjanci.
Najważniejszym obowiązkiem nauczyciela-wychowawcy uczącego w przedszkolu jest zapewnienie swoim podopiecznym całodziennego psychofizycznego bezpieczeństwa. Nie mniej ważnym zadaniem jest zwrócenie dzieciom uwagi na takie sytuacje życiowe, w których należy zadbać o własne bezpieczeństwo i wskazanie im, w jaki sposób to czynić. Jest to idea, która również przyświeca policjantom. Przedszkole spełnia zadania w tej mierze poprzez:
dostosowane dla potrzeb rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, wyposażenie sal w odpowiednie meble, sprzęty, pomoce i zabawki;
zajęcia i zabawy, wspomagające harmonijny rozwój psychofizyczny;
bezpieczny sprzęt (stały lub przenośny) do zabaw na powietrzu w ogrodzie przedszkolnym;
stałą opiekę nad dziećmi wykazującymi symptomy choroby, do czasu przyjścia rodziców;
podejmowanie działań na rzecz profilaktyki zdrowotnej;
prowadzenie pedagogizacji rodziców - organizowanie spotkań z osobami wspierającymi pracę przedszkola w zakresie opieki i wychowania (m.in. psychologiem, pedagogiem, lekarzem).
Statystyki policyjne dowodzą, że dzieci coraz częściej stają się ofiarami wypadków i przestępstw. Zagadnienie szeroko pojętego ich bezpieczeństwa zyskało nowy, jaskrawszy wymiar. Skłania to nie tylko policjantów, ale również nauczycieli-wychowawców, do podejmowania działań podnoszących świadomość wychowanków w zakresie unikania zagrożeń.
Statystyki policyjne dowodzą, że dzieci coraz częściej stają się ofiarami wypadków i przestępstw. Zagadnienie szeroko pojętego ich bezpieczeństwa zyskało nowy, jaskrawszy wymiar. Skłania to nie tylko policjantów, ale również nauczycieli-wychowawców, do podejmowania działań podnoszących świadomość wychowanków w zakresie unikania zagrożeń.
W trosce o zdrowie psychofizyczne podopiecznych przedszkoli powstał Program "Bezpieczny przedszkolak", zawierający hasła dotyczące w szczególności:
zachowania bezpieczeństwa zabaw w domu, na powietrzu i w przedszkolu;
poznawania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich przestrzegania;
zachowania bezpieczeństwa w kontakcie z urządzeniami elektrycznymi i mechanicznymi, nieznanymi przedmiotami czy substancjami;
uświadamiania dzieciom, czym grozi zabawa zapałkami, opakowaniami szklanymi, ostrymi przedmiotami;
wyuczenia zachowania się w typowej sytuacji zagrożenia zdrowia i życia;
unikania zagrożeń.