Wiadomości

Obowiązki administratora budynku

Data publikacji 23.02.2010

Przypominamy, że w związku z okresem zimowym administratorzy budynków zobowiązani są do właściwej ich konserwacji mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom i przechodniom.

Kwestie prawne reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych. W świetle tych przepisów, utrzymanie budynków w wymaganym stanie technicznym leży w gestii właściwego zarządcy i właściciela. Policja i Straże Gminne reagować będą w przypadku zauważenia wiszących sopel lub czap śniegu, które mogą zagrażać bezpieczeństwu osób lub mieniu. W przypadku, jeśli sople bądź czapy śniegu znajdować się będą w miejscu trudno dostępnym Policja bądź Straż Gminna miejsce takie będą zabezpieczać do czasu przyjazdu Straży Pożarnej. Kosztami przyjazdu można obarczyć ustawowo odpowiedzialnego za usunięcie zagrożenia.

Jeśli w wyniku zaniedbań właściciela powstanie szkoda materialna, ustawowo odpowiedzialny może ponieść odpowiedzialność na podstawie art. 415 kodeksu cywilnego.

ODŚNIEŻANIE CHODNIKÓW

Obowiązek usuwania śniegu z chodnika przyległego do prywatnych domów, przy kamienicach należących do wspólnot mieszkaniowych i blokach spółdzielczych należy do właścicieli budynków. W kamienicach i blokach za kwestie odśnieżania chodników najczęściej odpowiadają zarządcy bądź administratorzy. Natomiast właściciele domów jednorodzinnych zobowiązani są do samodzielnego dbania o sprzątanie chodników przylegających do ich posesji z błota śniegu i przede wszystkim lodu. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości nie jest natomiast obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płątny postój lub parkowanie pojazdów.

Powrót na górę strony