Wiadomości

Uwaga na internetowych oszustów

Data publikacji 17.01.2014

W ostatnim okresie Komenda Powiatowa Policji w Bieruniu odnotowała wiele przestępstw oszustwa dokonanego za pośrednictwem internetu. Do bieruńskiej komendy tylko w ciągu ostatniego tygodnia zgłosiło się pięć osób pokrzywdzonych podczas dokonywania zakupów przez internetowe portale ogłoszeniowe lub aukcyjne. Takie zakupy są bardzo popularną i wygodną formą, jednak musimy pamiętać o tym, że cyberoszuści żerują na naszej ufności i naiwności. Radzimy jak uniknąć tego typu oszustwa.

Brak czasu, wygoda, a wreszcie kusząco niskie ceny sprawiają, że coraz częściej i coraz chętniej kupujemy różne towary poprzez internetowe serwisy aukcyjne lub portale ogłoszeniowe. Im bardziej popularny serwis, który cieszy się dużym zainteresowaniem internautów, tym więcej pojawia się na nim osób nieuczciwych, które w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpiecznego kupowania prowadzi do utraty, często dużych kwot pieniędzy. Ostrzegamy przed działającymi w sieci naciągaczami i radzimy jak uniknąć tego typu oszustwa:

  • Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje.

  • Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy.

  • Czytajmy dokładnie wszystko, co jest na aukcji napisane, jeżeli czegoś brak - pytajmy przez telefon lub mailem.

  • Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego. Nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.

  • Potwierdzajmy wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekajmy kilka dni, żeby upewnić się czy wszystko jest w porządku. Opóźni to czas dostawy, ale w przypadku gdy konto zostało przejęte przez osobę, która się podszyła pod uczciwego sprzedawcę, zmniejszamy ryzyko. W ciągu tych kilku dni prawdziwy właściciel zorientuje się i powiadomi Allegro, które następnie powiadomi nas.

  • Jeśli nie mamy możliwości osobistego odbioru towaru, nie oszczędzajmy na przesyłkach (list polecony lub paczka, by sprzedawca posiadał dowód nadania).

  • Nie płaćmy „w ciemno” za towar, którego fizycznie nie widzieliśmy. Jeśli to możliwe, wybierajmy formę płatności przy odbiorze. W porównaniu do wysokości strat jakie możemy ponieść w wyniku oszustwa, warto za przesyłkę wydać zaledwie kilka złotych więcej.

  • Starajmy się otrzymany przedmiot rozpakować przy kurierze lub w okienku na poczcie. W przypadku otrzymania towaru niezgodnego z ofertą lub uszkodzonego osoby te będą naszymi świadkami.

  • Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.

  • Pamiętajmy, że zarówno kupujący, jak i sprzedający mają regulaminowy czas na wywiązanie się ze swoich zobowiązań. Okres ten wynosi od kilku do kilkunastu dni w zależności od portalu. Jeżeli po upływie tego terminu próba wyjaśnienia problemu ze sprzedającym nie przynosi oczekiwanych efektów, należy powiadomić portal oraz złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na Policję.

  • Przed złożeniem zawiadomienia powinniśmy sami zebrać dowody w postaci: korespondencji – najczęściej elektronicznej – ze sprzedającym i portalem aukcyjnym dotyczącą niedostarczonego przedmiotu, dowodów wpłaty czy potwierdzenia przelewu (warto mieć ich wydruki). Do zawiadomienia można również dołączyć np. zrzut ekranu strony wyświetlającej aukcję.

  • Ostrożność, podejrzliwość i ciekawość – oto cechy dobrego kupującego.

 

Powrót na górę strony